У МОН обговорили новий закон "Про освіту"
19 серпня 2015 року у Міністерстві освіти і науки України відбулась друга сесія громадського обговорення проекту закону «Про освіту» за участю першого заступника міністра освіти Інни Совсун. Про це повідомляє прес-служба МОН.
Під час обговорення, перший заступник міністра зазначила, що представлений проект закону «Про освіту» має задати напрям руху для спеціальних законів різних рівнів освіти.
Першочерговим завданням проекту закону є опис нової структури системи освіти та нової моделі управління. Система управління в освіті, яка є зараз - вкрай неефективна. Типовий приклад – система атестації шкіл, яка реалізується місцевими органами управління. За словами Інни Совсун, такий орган водночас займається і забезпеченням школи, і відповідальний за перевірку її якості навчання. «В таких умовах не може бути ефективної оцінки. У проекті закону прописано створення системи оцінки шкільної освіти, що сприятиме забезпеченню рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей», - підкреслила Інна Совсун.
У проекті закону «Про освіту» до оцінки якості шкіл планується залучити батьківські комітети. «У випадку невідповідності школи критеріям та державним стандартам якості, орган управління, отримавши незалежний звіт комісії, прийматиме рішення про зміну керівництва такої школи», - зазначила Інна Совсун.
Перший заступник міністра також зауважила, що однією з ключових змін в освіті є впровадження дванадцятирічної системи середньої освіти, що дозволить учням зробити акцент на профільному навчанні у старших класах, аби краще підготуватися до вибору своєї майбутньої професії.
Під час обговорення проекту закону «Про освіту» перший заступник Міністра підтримала пропозицію щодо розробки системи, яка б поєднувала систему вищої освіти з потребами бізнесу та потенційних роботодавців майбутніх випускників вищих навчальних закладів. Для цього було запропоновано прописати у проекті закону пропозицію про створення у закладах вищої та професійно-технічної освіти так званих «проектних офісів». Їх робота за рахунок співпраці з потенційними грантодавцями дозволить спростити академічні виїзди за кордон викладачів і студентів, збільшити заробітну плату викладачів, поглибити інтеграцію між навчальними закладами та забезпечити студентам проходження реальної практики.
Відповідаючи на запитання представників громадськості, Інна Совсун зазначила, що проект закону «Про освіту» передбачає легалізацію професійних досягнень, здобутих за межами офіційних закладів освіти. «В першу чергу, це стосується професійної освіти. Людина може бути дуже хорошим майстром, але вона не пройшла через формальну систему освіти та не має відповідних документів. Нерідко люди можуть отримати кваліфікацію безпосередньо на виробництві і їм треба дати можливість підтвердити ці знання», - зауважила перший заступник міністра.
Як повідомила Інна Совсун, проектом закону передбачено створення механізму сертифікації вчителів. Головною складовою сертифікації буде перевірка знань викладачем предмету, який він викладає. За її результатами педагог отримуватиме відповідну категорію. Також сертифікація сприятиме підвищенню оплати праці педагогічних працівників. Під час обговорення було запропоновано вводити нову систему оплати праці поступово, залишивши на перехідний період старий механізм атестації вчителів.
Експерт шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» Ян Герчинський зосередив увагу учасників обговорення на терміні «засновник школи». «Для дошкільних закладів це будуть громади, для середніх шкіл – громади або райони, для старших шкіл, як і для закладів профтехосвіти – області. Проте, оскільки реформи тривають, повноваження засновників шкіл ще можуть змінюватись», - зазначив Ян Гречинський. За його словами, до повноважень засновника школи входитимуть питання обрання керівництва школи та умов цієї процедури, а також питання автономії навчального закладу.
Обговорення проекту складалося з двох тематичних сесій. Перша була присвячена загальним положенням, структурі освіти, закладам освіти, освітнім програмам, учасникам освітнього процесу. Друга – професійному розвитку та оплаті праці педагогічних та науково-педагогічних працівників, управлінню у сфері.

Освіта є об’єктом інформаційної агресії РФ, - МОН
Освітня галузь є об’єктом інформаційної агресії з боку Росії на тому ж рівні, що і економічна та оборонна галузі України. На цьому наголосив заступник міністра освіти і науки Павло Полянський під час проведення брифінгу на тему "Українська освіта в умовах інформаційної агресії з боку Російської Федерації".
За його словами, це не тільки боротьба за тексти підручників чи за риторику вчителів на уроках. В епіцентрі цих атак постає українська молодь.
Полянський зазначив, що найбільше російська інформаційна агресія стосується гуманітарних предметів як найбільш сприятливої до політичного впливу сфери. Застосування механізмів впливу на свідомість молодих українців здійснюється переважно через інтернет та засоби онлайн-освіти.
Заступник міністра зауважив, що особливо активна робота проросійських організацій по уніфікації української освіти з російськими програмами проводилась ще у 2010-2013 роках.
"Це і повернення до одинадцятирічної моделі середньої освіти, яка на сьогодні діє лише в Росії, і спроби вилучення з курсу історії важливих і знакових тем: Голодомору, російсько-української війни, діячів українського культурного і політичного відродження", - зазначив Полянський.
"Починаючи з подій на Майдані та прямої російської агресії ці спроби видозмінилися. Внутрішньо вони полягають у спробі прищепити російській молоді українофобію, несприйняття української Революції Гідності, шовіністичні імперські настрої щодо окупації Криму та російського вторгнення на сході України. Зовнішній аспект – ідеологічне зомбування засобами освіти молоді у тимчасово окупованому Криму та непідконтрольних Україні територіях Донецької і Луганської областях", - повідомив заступник міністра.
Також Павло Полянський зауважив, що МОН активно проводить роботу по протидії проросійським організаціям, котрі намагаються вести пропагандистську діяльність через школи.
"Зокрема, Міністерство звернулося з відповідним листом до Служби Безпеки України щодо діяльності такої громадської організації, як "Русская школа", на сайті якої відкрито вказані її спонсори та натхненники – "Русский мир", "Русское единство", "Единая родина", - повідомив Полянський.
Водночас він наголосив, що такі дії МОН ніяк не пов’язані з поборюванням російської мови.
"Батьки вільні у виборі шкіл для своїх дітей, і не залежно від того, якою мовою людина спілкується та якої вона національності, ми ставимося до неї як до громадянина України", - зазначив заступник міністра.

 f2e510a2