ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ЦЕНТРУ ОСВІТНЬОГО МОНІТОРИНГУ НОВИХ ТИПОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

У контексті реалізації нової редакції Державного стандарту початкової освіти, підготовки до нового навчального року важливе значення має розроблення нових Типових навчальних планів для початкової школи. Від логіки формування навчальних планів, на основі яких потім розроблятимуться нові навчальні програми та підручники, значною мірою залежатиме якість освіти.

Відповідно до Закону України “Про загальну середню освіту” затвердження Типових навчальних планів належить до компетенції галузевого міністерства і розробляються вони на основі Базового навчального плану. Відтак, нові Типові навчальні плани початкової школи затверджено наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10 червня 2011р. № 572.

Педагоги традиційно нарікають на недосконалість навчальних планів для закладів системи загальної середньої освіти всіх рівнів, зокрема значну кількість навчальних предметів, які належить опанувати школярам. одногодинні курси, переважання питомої ваги гуманітарних предметів над природничо-математичними тощо.
Новозатвержені Типові навчальних плани мали б, за логікою, якісно відрізнятися від попередніх, врахувавши їх недоліки, а також зберігати наступність в освітній політиці.

До позитивних характеристик нового документу належить те, що в ньому збережено диференціацію за мовами вивчення предметів. Тобто передбачено окремі варіанти навчальних планів для початкових шкіл з українською мовою навчання, шкіл з навчанням мовами національної меншини, спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного циклу.

Однією з умов поліпшення якості освіти є збалансованість співвідношення між компонентами змісту шкільної освіти: природничо-математичної, суспільно-гуманітарної та оздоровчо-технологічної. Як видно з наведеної нижче Таблиці 1, у нових навчальних планах таку рівновагу в цілому збережено.

Співвідношення між складовими змісту початкової освіти у % (за Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою)

Складові змісту початкової освіти Передбачалося Типовими навчальними планами 12-річної школи (наказ МОН №682 від 29.11.2005 р.)Передбачено новими Типовими навчальними планами 11-річної школи (наказ МОНМС №572 від 10.06. 2011 р.)
Суспільно-гуманітарна5448
Природничо-математична2227
Оздоровчо-технологічна2425

Розроблення навчального плану, який є важливим складником модернізації змісту освіти, потребує аналізу відповідності набору предметів цілям та меті початкової освіти. У новій редакції Державних стандартах метою початкової освіти визначено розвиток пізнавальних здібностей школярів. Отже, набір предметів мав би бути не випадковим, а обґрунтованим і цілеспрямованим, адже за інших умов навчальні предмети не будуть відігравати роль засобів для розвитку здібностей дітей.

Проте в нових Типових навчальних планах замість цього механічно збільшено кількість предметів за рахунок нових, як то «Природознавство», «Я у світі» замість «Я і Україна», «Сходинки до інформатики».
Крім того, у навчальних планах змінено тривалість вивчення окремих предметів. Так, збільшено кількість годин на вивчення природознавчої складової, на вивчення іноземних мов, яка відтепер, як і в спеціалізованих школах, вивчатиметься з 1-го класу.

Проблему ресурсу навчальних годин Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України у всіх запропонованих ним варіантах навчальних планів вирішило у спосіб, який, починаючи з березня 2010 р., став звичним для його політики – за рахунок зменшення кількості годин на вивчення державної мови (Таблиця 2), яка особливо у початковій школі є потужним інструментом розвитку особистості.

Таблиця 2
Порівняльна таблиця загальної кількості годин на навчальні предмети
за Типовими навчальними планами для початкової школи з українською мовою навчання
(всього годин на тиждень)

Навчальні предметиНавчальний план 11-річної школи (2003/04 р.)Навчальний план 12-річної школи (наказ МОН №682 від 29.11.2005)Навчальний план 11-річної школи, наказ МОНМС №572 від 10.06.2011
Українська мова292928
Іноземна мова367
Математика151616
Я і Україна5,56-
Природознавство--8
Я у світі--2
Музичне мистецтво444
Образотворче мистецтво444
Трудове навчання554
Сходинки до інформатики--3
Фізична культура8,51212
Основи здоров’я 244
Разом (інваріантна складова) 7674+1280+12
Варіативна складова 14118
В с ь о г о9097100

Суттєвим недоліком нових навчальлних планів також є те, що в них збережено тенденцію до збільшення кількості 1-годинних предметів, що негативно впливає на організацію навчального процесу та здоров’я школярів. Так, у Типових навчальних планах для початковмих шкіл з навчанням українською мовою у 1-му класі відведено по 1 год. на тиждень для 55,5% предметів (для 5 з 9); у 3-му класі – для 54,5% (6 з 11 1-годинних предметів).

Ознакою автономії школи в організації навчально-виховного процесу є збільшення кількості годин варіативної складової навчального процесу. Якими розпоряджається винятково навачльний заклад. У той час, як інваріативна (обов’язкова для вивчення в усіх школах країни) складова забезпечує єдність освітнього простору, варіативна – сприяє розвитку особистісно-орієнтованої освіти, вивченню нових курсів за вибором школи, учнів та їх батьоків, запровадження безкоштовних для батьків індивідуальних та групових консультацій тощо. Однак, у нових Типових навчальних планах, як видно з Таблиці 2, варіативну складову навпаки зменшено порівняно з навчальними планами не лише 2005 р., а навіть 2003 р.

Особливістю початкової школи є те, що діти приходять до неї з різним рівнем готовності до навчання, неоднаковим соціальним досвідом, відмінностями у психофізичному розвитку. Початкова школа повинна допомогти реалізувати здібності кожної дитини і створити умови для індивідуального розвитку школяра. З цією метою у Державному стандарті початкової освіти було визначено необхідність розвитку пізнавальних здібностей, формування в учнів повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок, формування бажання і вміння вчитися.

Вочевидь, що у теперішньому вигляді Типові навчальні плани непридатні для реалізації вище названих завдань початкової освіти. На думку Центру освітнього моніторингу, перспективним напрямом інтеграція змісту навчальних предметів, що забезпечить зменшення їх кількості та збільшення варіативної складової освіти.

Підготовлено експертами ГО “Центр освітнього моніторингу” в рамках проекту “Громадський центр аналізу освітньої політики “, що реалізується в 2011р. за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”

Стаття розміщена в Uncategorized, Моніторинги ЦОМ, Новини. Bookmark the permalink.

Один коментар до ЕКСПЕРТНА ОЦІНКА ЦЕНТРУ ОСВІТНЬОГО МОНІТОРИНГУ НОВИХ ТИПОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ПЛАНІВ ДЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

  1. Pingback: В українських школах таки скорочено вивчення державної мови | Центр освітнього моніторингу

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 +