Проект Закону “Про вищу освіту” впроваджує “середній бал ВНЗ” та “мови” навчання

Новий проект Закону «Про вищу освіту» є важливим документом для українського суспільства, бо від того, в якому вигляді він буде прийнятий, залежатиме майбутній розвиток української освіти. На сьогодні цей документ потребує серйозного експертного та громадського обговорення.

На думку експертів Центру освітнього моніторингу, з окремих питань цей законопроект справді робить крок уперед порівняно з чинним Законом України «Про вищу освіту», з інших – робить півкроку, хоч можна було б діяти в законодавчому полі більш радикально, з третіх же розробники так і залишилися в полоні радянських стереотипів й не наважилися передбачити давно назрілі законодавчі новації. Законопроект має багато суперечностей.

Новий проект Закону «Про вищу освіту» передбачає здійснювати прийом до університетів не лише на конкурсній основі за результатами тестування, а з урахуванням середнього балу атестата та балу вищого навчального закладу. Проте законопроект не дає відповіді на питання, що таке «середній бал ВНЗ» і не прописує механізм його визначення.

Скасовано архаїчний поділ ВНЗ на І-IV рівні акредитації й запроваджується цілком сучасний: на університети, академії, коледжі, професійні коледжі. Але при віднесенні навчального закладу до того чи іншого типу застосовано механічні критерії і відсутній ключовий показник – якість освіти. Так, наприклад, класичний університет створюється за умови, якщо у ньому за денною формою навчається не менше як 10 тис. студентів не менш як за 8-ма галузями освіти і здійснюється підготовка наукових кадрів не менше ніж з 8-ми наукових спеціальностей.

Важливим є мовне питання в системі навчання. Якщо в попередньому варіанті законопроекту від 2009 року зазначалось, що мовою навчання у ВНЗ є українська, то тепер вже йдеться про декілька мов: «мова (мови) навчання у вищих навчальних закладах визначаються відповідно до Конституції України та Закону України «Про мови». Не виключено, що розробники зарані прийняття Верховною Радою України одіозного законопроекту «Про мови в Україні», який фактично вводить в Україні двомовність, а відтак і двомовність у ВНЗ.

Прогресивниою у Законі є стаття 6, яка прописує структуру вищої освіти за освітньо-кваліфікаційними рівнями «молодший спеціаліст-бакалавр-магістр» та за освітньо-науковими рівнями «доктор філософії та доктор наук». Проте збережено і стару традицію: бакалавр не вважається закінченою вищою освітою, тому особа, яка закінчила бакалаврат, в магістратуру може вступати лише на ту ж спеціальність. Ліквідовується освітньо-кваліфікаційний рівень «спеціаліст», що є доцільним.

Щодо здобуття освітньо-наукового ступеню «доктор наук», то останнє слово й надалі залишається за ВАКом, а не за вищим навчальним закладом, як це практикується у європейських країнах. В законопроекті ВАКу надаються такі повноваження, які, по суті, зводять нанівець автономію вчених рад університетів у царині присвоєння наукових ступенів. На думку ЦОМ, доцільно було б, якщо й не всім одразу, то хоч би спершу вченим радам дослідницьких та національних університетів надати право остаточного присвоєння наукових ступенів.

Основні напрями міжнародного співробітництва у галузі вищої освіти фактично спрямовані на інтеграційну діяльність з університетами лише однієї країни – Російської Федерації. При цьому в Пояснювальній записці до законопроекту йдеться про загальноєвропейський освітній простір.

Також законопроект дещо розширює правову базу студентського самоврядування, проте зовсім не передбачені права органів студентського самоврядування на громадську та суспільно-політичну діяльність. Новий проект дозволяє необмежено збільшувати розмір плати за навчання студентів-контрактників.

Прес-служба ГО “Центр освітнього моніторингу”

Стаття розміщена в Європейський освітній простір, Державно-громадське управління освітою, Новини. Bookmark the permalink.

4 Коментарі до Проект Закону “Про вищу освіту” впроваджує “середній бал ВНЗ” та “мови” навчання

  1. Buriykosiyalka пише:

    “Не виключено, що розробники зарані прийняття Верховною Радою…” Певно, пропущено слово між

  2. Buriykosiyalka пише:

    А що, хіба міністерство вже обговорює цей закон? Підкажіть, де можна побачити проек закону, бо на сайті МОН щось не видно його… Може, на сайті Верховної Ради? Взагалі, це міністерський чи когось з депутатів проект?

  3. Buryakosiyalka пише:

    Любовь МОН к “средним” балам простекает от усредненности его руководителя. Пора ввести единицу измерения степени безграмотности “1 табачник”.

  4. Видео приколы пише:

    Пишу тут раз обратной связи не нашла. У меня иногда пишет ошибку вот тут centromonitor.com.ua Ошибка 403 «Доступ запрещен»
    Что мне делать ? я иногда статьи у вас беру для своей газеты.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 наркоз для детей при лечении зубов Специалисты нашей клиники убеждены в том, что лечение зубов у ребенка любого возраста должно проходить с соблюдением самых высоких стандартов качества, и, конечно же, без стресса. И это становится возможным благодаря общему наркозу. Мы используем одно из самых передовых средств – «СЕВОРАН» (ABBOT Laboratories, США).f2e510a2